Social Icons

Pages

Wednesday 11 July 2012

#AMANKAMPUSDIBAWAHBAYU GOES FISHERMEN'S FRIEND @NajibRazak @tengkuadnanreal @shaharabd @tunfaisal


Salah satu perkara yang turut popular di Sabah, selain Gunung Kinabalu dan Jambatan Tamparuli, adalah perkampungan air.

Dalam jelajah “Aman Kampus Di Bawah Bayu” (AKDBB) ini, kami sempat memasuki perkampungan air sebanyak dua kali.

Pertama, sewaktu di Semporna dan kedua sewaktu di Sandakan.

Di Sandakan, kami memasuki perkampungan air Kg Baru Gas bagi menjalankan “Info Siswa”; mengkaji pendapat serta menarik keluar maklumat dari penduduk di situ sebanyak yang mungkin.



Malamnya pula, telah diadakan majlis pelancaran AKDBB bagi kawasan Sandakan yang disempurnakan oleh YBM Tengku Adnan Tengku Mansor, ahli parlimen Putrajaya merangkap Setiausaha Agung UMNO Malaysia.






Kedua, sewaktu kami berada di perkampungan air Kg Simunul, Semporna. Di kampung ini, para peserta telah diserahkan kepada ketua kampung untuk diserahkan pula kepada keluarga-keluarga nelayan di perkampungan ini sebagai anak angkat kepada mereka.

Pengalaman menjadi anak angkat kepada keluarga nelayan perkampungan air Simunul amat berharga walau pun singkat.

Ada sedikit masalah dari segi komunikasi terutama warganegara emas yang menjadi ibubapa angkat kepada kami; masih pekat menggunakan bahasa Bajau Laut namun anak-anak mereka yang menjadi kakak, abang atau adik kepada peserta agak fasih berbahasa kebangsaan.

Kemesraan ternyata adalah sebahagian budaya kaum nelayan Bajau Laut ini dan kehadiran kami memang amat dihargai sebagaimana kami menghargai mereka yang sanggup menerima kami sebagai “anak”.

Misalnya, “keluarga angkat” saya dalam kesempatan waktu yang singkat ini telah membawa kami menaiki bot kecil menyelusuri rumah-rumah apung di perkampungan ini seterusnya menunjukkan kami kawasan di mana mereka mencari rezeki iaitu “laut”.

Rakan bertugas saya, brader jai punyai pandangan peribadinya tentang ini (klik).

Fakta Tentang Perkampungan Air

Sama ada perkampungan air Simunul atau Kg Baru Gas atau mana-mana perkampungan air adalah kawasan penempatan bagi “nelayan” di Sabah.

Sumber pendapatan mereka datangnya dari hasil laut seperti ikan, sotong, ketam dan lain-lain.

Satu ketika dahulu, perkampungan air punyai kontroversi tersendiri apabila rumah yang mereka dirikan di atas laut tidak mendapat pengiktirafan dari pejabat tanah dan negeri. Namun, kini ia bukan lagi menjadi masalah utama kerana kawasan penempatan nelayan itu telah digazetkan sebagai perkampungan nelayan walaupun didirikan di atas laut. Ia tetap berhubung dengan darat dan kawasan darat serta laut itu sama-sama telah digazetkan sebagai penempatan mereka.

Secara peribadi, kami beranggapan bahawa apa yang kurang dan menjadi masalah kepada kaum nelayan ini adalah infrastruktur jalan perantara di antara satu rumah ke rumah yang lain. Tidak timbul soal mendapatkan air yang bersih mahu pun bekalan elektrik kerana setiap rumah telah dibekalkan dengan meter air dan elektrik sendiri.

jalan konkrit buat masa ini hanya setakat di bahagian darat dan belum dilakukan atas pelantar dari rumah ke rumah



Hanya jalan pelantar yang disebutkan di atas menjadi masalah peribadi kepada keluarga yang membina rumah baru di atas laut tersebut terpaksa membuat jalan pelantar sendiri dan ia menjadi tidak tersusun dan menggunakan bahan kayu yang tidak “standard” dan uzur.

Masalah ini jelas kelihatan di Kg Baru Gas, terutamanya.

Selain itu, masalah sampah-sarap begitu ketara dilihat terutama sewaktu air surut; terkumpul ditebing perkampungan juga adalah satu perkara yang perlu diambil perhatian.









Saya akui turut tidak boleh memikirkan apa kaedah yang terbaik bagi mengatasi masalah sampah-sarap ini namun pasti ada jalan penyelesaiannya.


Jika bandar terapung di Amsterdam atau Itali boleh menjadi kawasan pelancongan terkenal, masakan tidak bagi perkampungan air yang begitu popular wujud di Sabah ini turut menjadi tarikan pelancong hanya jika masalah-masalah di atas dapat diatasi?

Ayuh kita fikir-fikirkan.



jika ada anugerah "keluarga paling ceria dan sporting" di Kg Baru Gas, sudah pasti saya pilih mereka :)


catatan: GH / Likas / 110712 / 0900hrs

1 comment:

  1. Salan tuan blog, Mohon pautkan link kami dari Sarawak
    sibuti-selamanya.blogspot.com
    Terima kasih dan selamat berjuang.

    ReplyDelete