Social Icons

Pages

Monday 9 July 2012

#WeLovePM @NajibRazak : #AMANKAMPUSDIBAWAHBAYU MERAYU PADA YANG SUDI


Ibarat abang dan adik, peserta AKDBB mencurahkan kasih sayang kepada anak-anak yatim Darul Bakti, Kota Belud


Sama ada Aman Kampus fasa 1, 2, fasa #AmanKampus Kenyalang dan kini fasa #AmanKampusDiBawahBayu (AKDBB), antara kekuatan ekspedisi ini adalah segmen 'Damping Siswa'.

Mendekati masyarakat adalah satu perkara, manakala berbakti kepada masyarakat adalah perkara yang lain.

Bersesuaian dengan tema 'Anak Muda' turun berbakti,' AKDBB tidak ketinggalan menziarahi masyarakat yang 'memerlukan'.

Tidak! AKDBB tidak punyai dana kewangan bagi menyumbangkan dana wang ringgit kepada mereka yang 'memerlukan'.

Namun, lebih dari sumbangan berbentuk material, AKDBB telah menghulurkan kasih sayang dan kemesraan terutama kepada penghuni rumah orang-orang tua dan anak-anak yatim dalam segmen 'Damping Siswa' ini.

Tiada ungkapan kata-kata yang mampu saya coretkan tapi rakan bertugas saya (brader jai) berjaya menghasilkan sebuah klip video ringkas untuk tatapan pembaca budiman seterusnya menghayati usaha murni anak-anak muda peserta AKDBB.

Saksikan...







Fakta Rumah Anak-Anak Yatim Darul Bakti :

Rumah Anak-Anak Yatim di atas dibina pada tahun 1995. Sehingga kini, telah diselenggara oleh 2 orang pengetua.

Ustaz Rahman Lokman menjadi pengetua semenjak 1996 hingga kini.

Menempatkan 57 anak-anak yatim piatu antara umur 7 hingga 18 tahun, 50 darinya adalah lelaki dan 7 perempuan.

Hanya bergantung kepada geran Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk beroperasi dan sedikit sumbangan dari NGO mahu pun orang perseorangan, rumah anak-anak yatim ini memerlukan prasarana yang lebih baik seperti bilik air dan bilik mandi yang lebih. Juga memerlukan ruang bilik tidur yang lebih selesa terutama untuk mentelaah pelajaran dan kerja-rumah (home-work) dari sekolah.

Mempunyai tenaga-kerja seramai 9 orang termasuk pengetuanya, ramai dari tenaga-kerja rumah anak-anak yatim ini melakukan khidmat bakti secara sukarela dengan bekerja lain pada siang harinya.

Bantulah anak-anak yatim ini. Kerana Allah swt menjanjikan keredhaan-Nya yang manis kepada umat yang membantu dan menjahanamkan mereka yang memakan sedekah anak-anak malang tersebut.



Untuk peserta Aman Kampus dan seluruh anak muda di luar sana, hayati bait-bait lirik lagu popular "ANAK" yang didendangkan oleh Freddie Aguilar dalam bahasa Melayu untuk pedoman anda semua.




catatan: GH & BJ / Kota Kinabalu / 090712 / 1800hrs

No comments:

Post a Comment